Algemene voorwaarden
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
-
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Helena Helpt.
-
Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
-
Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Aanbiedingen en offertes
-
Aanbiedingen en offertes van Helena Helpt zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
-
Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
-
Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
-
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeenkomen.
Aanvaarding
-
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Helena Helpt zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
-
Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Helena Helpt slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
Prijzen
-
Alle prijzen die Helena Helpt hanteert zijn in euro’s en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
-
Alle prijzen op die Helena hanteert voor haar producten of diensten, op haar website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Helena Helpt te allen tijde wijzigen.
-
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Helena Helpt vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
-
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Helena Helpt, geldend voor de periode waarin zij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
-
Indien partijen voor een dienstverlening door Helena Helpt een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
-
Helena Helpt is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
-
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Helena Helpt de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
-
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
-
Helena Helpt heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
-
Voorafgaand aan de ingang ervan zal Helena Helpt prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
-
De klant heeft het recht om de overeenkomst met Helena Helpt op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Helena Helpt te verrekenen met een vordering op Helena Helpt.
Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Helena Helpt enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Uitvoering van de overeenkomst
-
Helena Helpt voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
-
Helena Helpt heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
-
De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
-
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Helena Helpt tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
-
Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Helena Helpt tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Informatieverstrekking door de klant
-
De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Helena Helpt.
-
De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
-
Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Helena Helpt de betreffende bescheiden.
-
Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Helena Helpt redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Duur van de overeenkomst betreffende een dienst
-
De overeenkomst tussen Helena Helpt en de klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
-
Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst van rechtswege eindigt.
-
Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werk- zaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant Helena Helpt schriftelijk in gebreke stellen.
Opzeggen overeenkomst
-
De klant kan een overeenkomst voor een dienst te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
-
Bij een opzegging van de opdracht binnen de maand van oplevering, wordt 30% van de offerteprijs aangerekend.
Klachten
-
De klant dient een door Helena Helpt geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
-
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Helena Helpt daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
-
Consumenten dienen Helena Helpt uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
-
De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Helena Helpt in staat is hierop adequaat te reageren.
-
De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
-
Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Helena Helpt gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn
overeengekomen.
Aansprakelijkheid Helena Helpt
-
Helena Helpt is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
-
Indien Helena Helpt aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
-
Helena Helpt is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
-
Indien Helena Helpt aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
-
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.